Nyt online kursus til forældre: Gør "væk fra" til "hen imod" sprog

Børn & unge

Anette Prehn er blevet kaldt “en klog kone med barneøjne”, og udtrykket illustrerer meget godt én af hendes hjertesager: Børns helt særlige og værdifulde blik på livet – og hvor meget vi kan lære af at gå i deres sko.

Børn – konstaterer Anette Prehn – fortjener voksne omgivelser, der forstår sig på hjernens spilleregler. Børns hjerner er særdeles formbare, og de er hele tiden i en slags socialt og følelsesmæssigt “eksperimentarium”, hvor de tilbagemeldinger de får fra deres voksne omgivelser er altafgørende for, hvilke selvforståelser, følelsesmæssige vaner og kompetencer, de bygger op.

Anette Prehn går i bestseller-bøger til voksne som Hjernesmart pædagogik, Hjernesmarte børn, Afledte effekter og FLIP i brechen for, at vi voksne øger vores empati for barnets perspektiv – og hjernes formåen. Og at vi tager ansvar for den sociale relation, vender tilbage til “hjertebroen” igen og igen samt giver gode vækstbetingelser for at børn kan være i sprudlende trivsel og læring.

Læs f.eks. her, hvad læserne siger om Hjernesmarte børn. Eller læs her en udskrift af webinaret “Hvorfor er hjernens spilleregler så vigtige at kende til?”

Børn & unge

Anette Prehn er blevet kaldt “en klog kone med barneøjne”, og udtrykket illustrerer meget godt én af hendes hjertesager: Børns helt særlige og værdifulde blik på livet – og hvor meget vi kan lære af at gå i deres sko.

Børn – konstaterer Anette Prehn – fortjener voksne omgivelser, der forstår sig på hjernens spilleregler. Børns hjerner er særdeles formbare, og de er hele tiden i en slags socialt og følelsesmæssigt “eksperimentarium”, hvor de tilbagemeldinger de får fra deres voksne omgivelser er altafgørende for, hvilke selvforståelser, følelsesmæssige vaner og kompetencer, de bygger op.

Anette Prehn går i bestseller-bøger til voksne som Hjernesmart pædagogik, Hjernesmarte børn, Afledte effekter og FLIP i brechen for, at vi voksne øger vores empati for barnets perspektiv – og hjernes formåen. Og at vi tager ansvar for den sociale relation, vender tilbage til “hjertebroen” igen og igen samt giver gode vækstbetingelser for at børn kan være i sprudlende trivsel og læring.

Læs f.eks. her, hvad læserne siger om Hjernesmarte børn. Eller læs her en udskrift af webinaret “Hvorfor er hjernens spilleregler så vigtige at kende til?”

På denne side kan du læse om, hvordan Hjernesmart bruges i skolen, i daginstitutionen og i familien. Du kan også booke Anette Prehn til et foredrag eller et kompetenceudviklingsforløb. Hvis du har hørt om Amygdala-uret, Amygdala-flasken, Amygdala-sangen eller om “Skift briller, når noget driller”, har du hørt om Anettes jordnære formidling – måske uden at vide det?

Gå på opdagelse i Hjernesmart-universet her. Hvis du har spørgsmål – eller vil have Anette til at bidrage hos jer – er du meget velkommen til at skrive til info@hjernesmart.dk

Hjernesmart i skolen

Anette Prehn bidrager veloplagt på folkeskoler, friskoler, STU’er og gymnasier over hele landet. Som oftest er deltagerne voksne professionelle, der gerne vil blive klogere på hjernens spilleregler og dermed kunne stimulere børn og unge mere “hjernesmart”, dvs. at gøre hjernen til en medspiller i læring og samspil, fremfor en modspiller. Typiske overskrifter er: “Resiliens i børnehøjde”, “Hjernesmart pædagogik” eller “Hjernesmart ledelse”

Anette Prehn taler også for – og med – børn og unge selv. Her er temaerne f.eks. “Gør din hjerne til en medspiller” eller “Bliv ven med din hjerne”. Anette har selv som barn og ung haft en hjerne, der galopperede afsted med hende i alle mulige situationer, og hun taler derfor autentisk ind i børn og unges liv, så de kan se, at det er muligt at gøre hjernen til en ven.

“En lærer udtrykte det således bagefter: ‘Absolut det bedste kursus jeg har været på i nyere tid!’” 

Hjernesmart i daginstitutionen

Både vuggestuer, børnehaver og større daginstitutionskonferencer har glæde af Anette Prehns forrygende og engagerende foredrag. Hun har en særlig evne til at stimulere læring i deltagerne, mens hun – med sit eget udtryk – “sætter fut i dem”. Dermed leges læringen frem – og den sætter sig fast, fordi Anette Prehn formår den særlige kunst at engagere alle læringsstile og tilbyde metaforer og eksempler, der er til at forstå, huske og anvende. Typiske overskrifter er “Hjernesmart pædagogik”, “Hjernesmarte børn (og voksne)” eller “Hjernesmart ledelse. 

Anette Prehn har udviklet en lang række værktøjer, sange og aktiviteter i den hjernesmarte pædagogik, som også kan præsenteres og umiddelbart efter gøre gavn. 

“Det er simpelthen fantastisk at opleve noget, der er så konkret og lige til at tage med hjem og gå i gang med.” 

Hjernesmart i familien

“Jeg har også til gode at gro vinger!” slår Anette Prehn fast – og taler dermed for, at vi som voksne bliver bedre til at acceptere vores ufuldstændigheder i forældreskab.

Faktisk – slår hun fast – rummer vores “uperfektheder” som voksne en række vigtige læringsmuligheder for både børnene, de voksne og relationen. 

Gennem årene har mange familier beskrevet, hvordan de hjernesmarte indsigter og værktøjer har “reddet vores familieliv!” 

Anette Prehn bidrager både til forældrearrangementer i lokalsamfund, i relation til skole eller daginstitution og i værdibaserede fællesskaber, f.eks. kirke eller fritidsaktiviteter.   

“Forældrene var vilde med hende! Det var vi pædagoger også.”

NYHED: Hjernevenner SOM BOG

Hjernevenner er en førstehjælpsbog til børn og unge. Den lærer dem, hvordan de tilgår læringssituationer, vaneændring og samspil på måder, der gør hjernen til en medspiller i stedet for en træls modspiller. Bogen er en samlet udgivelse af de superpopulære minibøger i Hjernevenner-serien. 

Hjernevenner er egnet til selvlæsning fra 10 år og opefter. Målgruppen er børn og unge, men reelt gør den gavn fra 4 til 100 år. Bogens budskaber og læring er nemlig mindst lige så meget til børnenes voksne som til børn og unge. For vi gør reelt børn fortræd ved at overdænge dem med væk fra-tænkning.

”Stop med at drille”, ”lad så være med at larme”, ”hvor mange gange skal jeg sige til dig, at du ikke må slå?”. Denne form for kommunikation spænder ben for, at børnenes hjerner kan udvikle sig hensigtsmæssigt. Der lyses alene dét op, som børnene skal holde sig fra at gøre. Problemet er, at hjernens kompas dermed bliver indstillet på dét, der er konkret og billedskabende i sproget. Her altså: “drille”, “larme” og “slå”.

Et barn, der bliver ved med at drille, larme eller slå kan med andre ord være i fuld gang med at adlyde … de voksnes hjerneklodsede sprog. Er det trodsigt? Provokerende? Asocialt? Nej, det er højst sandsynligt i gang med at “adlyde” – og det mangler indsigt i hjernens spilleregler og sociale dynamikkers natur.  

“Det burde være forbudt at problematisere børns adfærd og sende dem til udredning og efterfølgende diagnosticering uden først at have spurgt, om de lever i tilnærmelsesvist hjernesmarte rammer. Ellers er det dér, vi skal sætte ind. Vi voksne skal tage ansvar for en hjernesmart og udviklingsunderstøttende kommunikation,” siger Anette Prehn. 

Som nævnt er denne bog først og fremmest til børn og unge. Men det er absolut tilladt for voksne at læse med. Ingen af os har groet vinger. Og alle kan vi tåle større indsigt i, hvad vi vander og nærer i børn og unge. 

Vil du blive klogere på væk fra-sprog – og alternativet som hedder hen imod-sprog – skal du dykke ned i Hjernevenner-bogens kapitel 3. De øvrige kapitler handler bl.a. om hjernens følsomme alarmklokke, om søvnens vigtige betydning og om betydningen af at kunne skifte briller, når noget driller. Mange beskriver de hjernesmarte metoder som en milepæl i deres liv. Måske kommer det også til at gælde dig og jer? 

KÆMPESUCCESEN Hjernevenner

Hjernevenner er en serie minibøger, der introducerer hjernens spilleregler for børn og unge. Med minibøgerne i hånden, forstår børn og unge, at det er helt normalt at gå i baglås, når ny læring er svær og at blive nervøs, inden man skal fremlægge for sine klassekammerater. Læserne bliver også klogere på, hvordan hjernen aktivt kan trænes til at blive beroliget i disse situationer og i øvrigt tænke kreativt og løsningsorienteret.

Hjernevenner-serien består af følgende titler: 

TEENAGE-SERIEN Menneskekender

Tør din teenager stå op imod gruppepres i vennegruppen – eller frister tavshedskulturen og den mere passive tilskuerrolle mere? Alle fortjener at kende til de fælder, vi risikerer at ryge i som flokdyr. 

“Jeg håber, at alle i løbet af deres teenageår stifter bekendtskab med Menneskekender-serien, enten i skole, fritidstilbud eller privat.” Sådan skriver Pædagogen.dk’s anmelder Bjarne W. Andresen i sine anmeldelser af Menneskekender-seriens minibøger. Serien er skrevet til teenagere for at introducere dem til de fælder og muligheder, der opstår i samspillet mellem mennesker – og for at stimulere etisk refleksion og værdibevidste valg.

Om minibogen Mod står der bl.a. i anmeldelsen: “Det er modigt at beskrive så stort et emne på så lidt plads. Anette Prehn har gjort det igen. Endnu en let, overskuelig tekst, som ikke viger udenom at tage fat i tunge begreber.” Anmeldelsen giver Mod 6 stjerner ud af 6.

Om minibogen Empati skriver anmelderen bl.a., at “en del af byrden (bliver) taget af de unges skuldre. Der er ingen løftede pegefingre i Empati, der er kun en forståelse af, at vi kan blive påvirket af en række forhold såvel udefra som indefra. Tunnelsyn kan ødelægge vores evne til at genkende og forstå andres følelser, og forfatteren spørger: ‘I vores samfund er der tit et stærkt fokus på at nå deadline under pres. Hvad betyder det mon for vores empati?’” Anmeldelsen af Empati giver 5 ud af 6 stjerner.

Køb Menneskekender-serien til din teenager – eller din klasse – allerede i dag. Det kan kun gå for langsomt med at forstå, at vi har andre menneskers liv i vores hænder i hverdagens mange situationer. 

Hjernespejd

HJERNESPEJD er udviklet i et samarbejde mellem Spejdernes Udviklingscenter og Anette Prehn/Hjernesmart.dk. Det bygger på minibogs-serien “Hjernevenner”, skrevet af Anette Prehn, og rummer en række spejdermærker, der hjælper børn og unge med at blive ven med deres hjerne samt bruge denne viden til at lære nyt, regulere følelser og udvikle deres fællesskaber konstruktivt.

De to første moduler baserer sig på minibøgerne “Stierne i hjernen” og “Bliv ven med hjernens amygdala”. De er en del af den roste minibogsserie, som jordnært og med respekt for læseren formidler hjerneforskning til børn og unge.
Hver spejder modtager en minibog, får hjernens spilleregler ind under huden gennem en række spejderaktiviteter og modtager et mærke til trøjen, når forløbet er gennemført

Bøger til børn, unge OG voksne

Bøger skrevet til børn og unge – og selvfølgelig også deres voksne. Bøgerne har én ting til fælles: De handler alle sammen om menneskeligt samspil, mental sundhed og trivsel, og hvordan vi alle kan nyde godt af at kende til hjernens spilleregler. Der er billedbøger til de mindste, minibøger til børn og unge samt mere dybdegående bøger til lærere, pædagoger og forældre.

hjernesmart HJEMMESKOLE

Hjernesmart hjemmeskole er en mulighed for, at børn bliver klogere på deres hjerne i relation til læring. Hjemmeskolen baserer sig på minibøgerne fra Hjernevenner-serien og hvert afsnit rummer også “dagens opgave”; en øvelse der enten engagerer kroppen, refleksionen eller kreativiteten. Se alle fem lektioner i videoen her.

Skal “Hjernesmart hjemmeskole” gå fra skærm til offline-læringsrum? Så book Anette Prehn til at sætte gang i jeres aha-oplevelser og læringsprocesser. Anette scorer altid højt i sine evalueringer og mestrer at få læringsrummet til at boble af liv og vigtig læring. Hun gør deltagerne aktive gennem velvalgte øvelser på kryds og tværs af rummet.

Du er altid meget velkommen til at skrive for at udforske mulighederne: kontakt@athenas.dk

 

Blogindlæg OM børn & UNGE

Vil du vide mere om, hvordan hjernens spilleregler påvirker vores børn og unge? Hvordan vi voksne – forældre, pædagoger og lærere – kan gøre en verden til forskel ved at forstå, hvordan hjernen fungerer? Og ikke mindst, hvordan børn og unge kan stimulere deres egen hjerne til større trivsel, indre ro og læring? 

Syng sammen!

Sange til børn og unge

Anette Prehn skriver også fællessange til Danmark. Flere af dem er meget velegnede til børn og unge. F.eks. er “Livet i læring” et hit i mange aldre. Anette har desuden skrevet “Smukke skud” til unge i konfirmationsalderen.  “Klodens sommerfuglevinger” taler håb og handlekraft frem i situationer, hvor vi let kan føle os små og ubetydelige, såsom i lyset af klimakrisen. 

Desuden står hun bag sange som: 

  • “Sang om synergi” (som egner sig til fællesskaber hvor man går fra at føle sig nøgen og bar til at skabe sammen),
  • “Skudt forbi” (som byder præstationssamfundet trods),
  • “Helst uden vinger” (som handler om at hvile i sin uperfekthed,
  • “Det er så let at tro på Mer'” (om livets mange materielle faldgruber),
  • “Det begynder med drømmen” (om det at dedikere sig til en sag) samt
  • “En sang om livsmod” (der tilbyder naturen som et spejl på livets op- og nedture.

Styrk dit barns livsmestring – bliv i stand til at spotte de afledte effekter

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tilsendt et uddrag af bogen Afledte effekter - helt gratis.

Samtykke

You have Successfully Subscribed!